Krakow 2010

FOTOGALERIE

Napiš mi přímo

ODTUD

- Do Krakowa jsem se vydal, díky pozvání mé skautské kamarádky Borůvky. Byla tam na jeden semestr. Její pražská vysoká škola s tou krakowskou spolupracují a tak se jí naskytla tato možnost.

- O Krakowe jsem slyšel jen pozitivní věci, krásné středověké město, hlavně historická část, nádherné budovy, významný důl na sůl....atd. Chtěl jsem se tam již dlouho podívat.

- Člověk však nesmí zapomenout, že je to druhé největší město Polska s 750 000 obyvateli. Opravdu žije a dopravní ruch je tu famózní. A občas "přehluší" krásu města.

CESTA

- jednoduchá. Busem do Ostravy a pak mezinárodním vlakovým EC spojem do Katowic a z tama místním rychlíkem přímo do Krakowa. Koupil jsem si zpáteční mezinárodní jízdenku, cena vyjde jako bych jel jen po našich kolejích. Zpět jsem jel z Krakowa asi jednou z nejstarších osobních vlakových souprav opět do Katowic, které májí "zajímavou" nádražní budovu. Odtud opět EC spojem do Ostravy a zde jsem stihl vlak domů.

CO SE DĚLO

1. den čtvrtek  - Vyjel jsem ráno, jak jinak. Do Krakowa jsem dorazil k večeru až než dojela Borůvka, s chutí jsem "objevoval" vlakové nádraží včetně pěkné staré budovy a všeho okolo. Když dorazila Borůvka vyrazili jsme tramvají směr koleje. Připadá mi, že jsou zde užší než u nás a jejich tu celá řada. Na kolejích jsme si odložili, občerstvili a vyrazili naproti k autobusu ještě dvěma dalším kamarádů, se kterými strávíme společný víkend. Když dojeli, vyšli jsme ještě mrknout na historický střed města a za Borůvčinými kamarády ze školy. Pozvali nás do jedné hospůdky. Bylo poměrně teplo, takže jsme seděli venku na zahrádce. Bylo to příjemné, jak posezení tak setkání s novými lidmi.

2. den pátek -  Chtěl jsem se jednoznačně podívat do solného dolu ve Wieliczke, kde se těží už od středověku. Dopoledne jsem já a Borůvka vyjeli MHDčkem. Je to na okraji města, takže jsme jeli asi hodinu. Rozlehlost dolu je opravdu veliká a je to úplně něco jiného než u nás. Sucho, čisto, bezpečno, prostě pohoda, procházka pro skutečně davy lidí. Prohlídky byli každých 5 minut. Ale myslím, že zajímavé. Velikost některých prostor je opravdu famózní! Odpoledne jsme se spojili s našimi přáteli, kteří měli svůj program. Společně jsme pak vyrazili na jeden z umělých kopců v okolí Krakowa. Byl z něj opravdu pěkný výhled. A na večer, po setmění jsme navštívili starou židovskou čtvrť. Opravdu má v sobě něco zajímavého. Třeba hlavní náměstíčko se starými jatkami, kde nyní dělají nejlepší polské rychlé občerstvení "Zapiekanky" - jak nejím houby, tak tady jsem je snědl s chutí :-). Ale také se zde nachází poustu stylových hospůdek a v jedné z nich jsme poseděli i my. Musím uznat, že to bylo 100% retro, řekl bych meziválečné. Velmi mě to oslovilo.

3. den sobota  - Na dnešek jsem naplánovali výlet do komunisty postavené budovatelské čtvrti Nowa Huta. Je to ne sídliště, ale opravdu celá čtvrť zkomponovaná přesně dle budovatelských plánů včetně továrny - hutí, aby lidé měli kde pracovat. Připadlo mi to jako Havířov. Jak stylem staveb, tak účelem vzniku i dobou. Prošli jsme i jednu přilehlou vesničku, těsně vedle této čtvrti. Dýchl na mě venkov. Ale zpět do velkoměsta. Čeká nás překrásný královský hrad Wavel a historická část města včetně původní staré budovy univerzity. Zde na mě opravdu dýchl středověk a oslovily mě katedrály jak na Wavelu tak i na hlavním náměstí. A večer jsme vyrazili na společenskou událost. Probíhali zde totiž studentské slavnosti a jedna z akcí byl studentský kabaret. A jak jsem byl unavený a už se mi poměrně nechtělo, tak to bylo naprosto skvělé a pěkně jsem si procvičil polštinu a dobře pobavil. Bylo totálně narváno, takže jsme seděli na schodech.

4. den neděle - Jedu domů. Vstávání, jízda MHD, cesta vlakem do Katowic, Ostravy a k nám. Už jsem stihl jen nafotit pár dopravních prostředků a budov.